Prijzen?

 Enkele feiten;

* Een klok of uurwerk herstellen is handarbeid, niet seriematig, niet computergestuurd, niet uitbesteed aan arbeiders in lageloonlanden.

* De apparaten die nodig zijn om klokken en uurwerken goed te herstellen kosten relatief veel geld, het zijn geen massaproducten (kleine afzetmarkt) en ze worden niet in lageloonlanden gemaakt (wel in Zwitserland en Duitsland)

* De onderdelen die worden vervangen, zijn de laatste jaren ook zeer prijzig geworden, ook omdat het geen grote massa's zijn en uit Europese landen komen.

 

Soort klok. Prijs
1 Veer / Gewicht €135
   
2 Veren / Gewichten €225
   
Comtoise €385**
Franse Pendule met slag €255
Franse Pendule zonder slag €175
   
3 Veren / Gewichten (kwartier slag) na 1945 (modern) €385
3 veren / Gewichten voor 1945 €485
   
Antiek; "Birdcage", Engelse,  e.d. Zie * 485*
   

Verplaatsing: (afstand is plus minus)

met eventueel een kleinigheid dat direct kan gedaan worden.

 
 # In een straal van 25Km. (ongeveer) €35
 # In een straal verder dan 25 km. €55

* Voor antieke klokken zie ik liever eerst naar de staat waarin de klok zich bevindt, bijna nooit is het bij antieke klokken enkel een volledig onderhoud zonder extra werk en/of stukken.

** Afhankelijk van de leeftijd en conditie, soms kan een simpel onderhoud al volstaan.


Waarom de verdeling volgens jaartal?

   Moderne klokken hebben één groot voordeel, de mechaniek is zonder kinderziekten, na 300+ jaren zijn de fouten en onvolkomenheden eruit gefilterd.  (Nadeel is dat de kwaliteit van de gebruikte materialen soms bedenkelijk is.)

   De klokken van voor 1945 zijn in een soort tussenfase, er werden toen veel systemen uitgeprobeerd, de een al ingewikkelder dan de andere, de kwaliteit van de materialen was toen meestal wel in orde.

   Klokken van voor 1900, antieke klokken, hebben twee problemen; herstellers de naam hersteller niet waardig (bij alle klokken en uurwerken een probleem natuurlijk) en systemen die toenertijd nog niet op punt stonden en na honderd of meer jaren (en na door de handen van één of meerdere "herstellers" te zijn gegaan) nu voor problemen zorgen. Plus, na vele jaren, soms honderden jaren werking, is de slijtage bij sommige klokken zodanig dat herstellen een probleem wordt. Vervangen van onderdelen is dan soms de boodschap. En hier is het grote dilemma van de hersteller; "vervang ik een tap, een as, het ganse wiel of het volledig werk?" 

 


Wat krijgt u voor uw geld?

 Een volledig onderhoud, wat houd dat in?

* Reiniging van kast en binnenwerk.

* Vijsjes, rondellen, moertjes, pinnekes, bussen en andere kleine stukjes noodzakelijk voor de herstelling zijn inbegrepen.

* Verwijderen van slijtage (verbussen, polijsten van tappen, polijsten van paletten, ...)

* Smering met juiste olieën en vetten. (dus GEEN kruipolie!)

* Afregelen slagwerk.

* Afregelen van de  klok (let wel! een klok is NIET radiogestuurd), een afwijking op de tijdsaanduiding is normaal.

* 2 jaar waarborg.

* Indien gewenst kom ik de klok ophalen en terugbrengen (zie prijslijst), zeker het terugbrengen is geen probleem omdat ik dan kan zien dat alles in orde is, plaatsing, slag, slingering van slinger enz...

* Bij staande klokken kom ik zowiezo ter plaatse. De kast wordt dan ter plaatse gelaten, enkel het binnenwerk neem ik mee ter herstelling. En bij het terugplaatsen wordt dan alles terug op elkaar afgestemd zodat de klok terug de tijd aangeeft.