Herstellen van klokken:


Ik herstel klokken, van kleine bureauklokjes tot staande klokken, van Franse pendules, Grandfathers clocks Comtoise en de moderne Duitse hang- en staande klokken.

Langskomen om te zien wat er moet gedaan worden om de klok terug in orde te brengen kost u niets. U mag de klok zelf brengen of ik kom ter plaatse. Als het een kleinigheid is dat direct ter plaatse kan gedaan worden (vb; na verhuis of verplaatsing) vraag ik een kleine vergoeding . Bij staande klokken wordt de kast niet meegenomen, enkel het binnenwerk (mechanisme) wordt meegenomen en als het hersteld is teruggeplaatst.

Als er tijdens de waarborgperiode toch nog een probleem zou zijn kom ik zo snel mogelijk langs of, als u de klok binnenbrengt, zorg ik dat de klok voorrang krijgt op het andere werk.


Herstellen is niet eventjes in blazen en er een beetje olie in spuiten!

Een klok is een tijdsinstrument welke jaren, decennia, ja soms eeuwen heeft gewerkt, tik na tik de tijd heeft aangegeven. Oorlogen, machtswissels, industriële revoluties en generaties eigenaars zijn gepasseerd in het leven van deze instrumenten. Als ze konden spreken zouden ze boeken te vertellen hebben. U als eigenaar bent verantwoordelijk om deze tijdmachines in fatsoenlijke staat door te geven naar de volgende generatie, zodat deze ook kunnen genieten van het fascinerend mechanisme en van de rustgevende geluiden van de tikkende klok.

 

In zes stappen:

 

   Stap 1;  Kijken welke klok het is en kijken wat eraan gedaan moet worden, ontbreken er stukken? is er al eens aan "gewerkt"?

Bij binnenkomst wordt een bestek gemaakt, in 95% van de gevallen kan ik onmiddellijk zeggen wat er moet gedaan worden om de klok terug in orde te brengen en kan er een prijs gegeven worden.

 

   Stap 2;  Demonteren van de klok, het binnenwerk uit de kast nemen. Kijken in welke staat het werk zich bevind en zien wat eraan moet gedaan worden.

Het binnenwerk wordt dan volledig gedemonteerd om het grondig te reinigen in speciaal daartoe gemaakte baden (met ultrasone reiniging).

Als het binnenwerk in de baden ligt wordt de kast onder handen genomen, hout en glas wordt gereinigd met zachte middelen. Het vuil en stof mag eraf maar de patin, schilderingen, cijfers en letters moeten behouden blijven.

 

   Stap 3; Controle van alle onderdelen op slijtage. De meest voorkomende slijtage, en die is er ALTIJD in meer of mindere mate!, is slijtage op de tappen en tapgaten (zie foto's hieronder). De wielen die  jaren ronddraaien, slijten hun gat uit tot een ovaal gat en doen uiteindelijk de klok stilvallen en/of het slag vertragen. Tweede vorm van slijtage zijn de ankerpaletten, elke tik en tak is een tand die op een pallet valt en schuift (wrijving!), na jaren geeft ook dit slijtage.

Deze slijtages en eventuele vorige "herstellingen" en te vervangen onderdelen (zoals veren of veertjes) worden hersteld en/of vervangen zoals het hoort (ik hou niet van knoeien of lapmiddelen, als ik iets doe, doe ik het goed of liever niet (zie ook rubriek "Wat ik niet doe").

 

   Stap 4;  De klok terug in elkaar monteren en controleren, alles controleren, op speling en werking, van slag en gang. Er wordt op de juiste plaatsen de juiste olie of vet gedaan. En voor het terug in de kast plaatsen wordt de klok nog een tijdje ter controle opzij geplaatst zodat ik ze nog in't oog kan houden, indien mogelijk zonder wijzerplaat.

 

  Stap 5; Eventueel de wijzerplaat terug monteren en het binnenwerk terug in de kast plaatsen en controleren of alles werkt zoals het hoort.

 

   Stap 6;  De klok minstens één week op controle houden, om te zien of alles werkt zoals het hoort. Eventuele bijregeling zodat de klok juist loopt.

 

Zie ook "Een herstelling in beelden".

 


Er zijn soorten klokken die ik niet herstel. Kijk hier.


Het binnenwerk van een staande klok, het slag ging traag... bij het zien van de zijkant dacht ik even dat de as gebroken was, zo scheef zat het wiel. Bleek enkel om slijtage te gaan, veel slijtage!

De slijtage, de tap heeft zich naar beneden (zwaartekracht) gefreest, het gat dat is ontstaan laat een deel van de as zien.



Zicht op het anker, hier ontstaat de "tik-tak" van een klok.

De wrijvingsvlakken moeten mooi gepolijst zijn om zo veel mogelijk kracht door te geven aan de slinger.

Een stationsklok welke een nieuwe gaffel nodig had. De gaffel is het licht gebogen stuk, dit geeft de kracht door van het anker naar de slinger.



"En wat moet dat dan kosten?"

Zie hier.